ESO - Principis pedagògics (Esborrany de Decret pel qual s’estableix l’ordenació i el currículum de l’Educació Secundària Obligatòria)
1. Els centres han d’elaborar les seues propostes pedagògiques per a tot l'alumnat d'aquesta etapa atenent la seua diversitat. Així mateix, s’han d’emprar mètodes que tinguen en compte diverses maneres de representació i expressió, els diferents ritmes d'aprenentatge de l'alumnat, que afavorisquen la capacitat d'aprendre per si mateixos i que promoguen el treball en equip.
2. En aquesta etapa s’ha de prestar una atenció especial a l'adquisició i el desenvolupament de les competències clau incloses en el Perfil d'eixida de l'alumnat al final de l'ensenyament bàsic i s’ha de fomentar la correcta expressió oral i escrita i l'ús de les matemàtiques en context. A fi de promoure l'hàbit de la lectura, s’ha de dedicar un temps a la lectura en la pràctica docent de totes les matèries.
3. Els aprenentatges que tinguen caràcter instrumental per a l’adquisició d’altres competències han de rebre especial consideració tenint sempre com a referència els ensenyaments mínims previstos en el Perfil d’eixida de l’alumnat al final de l’ensenyament bàsic.
4. Per a fomentar la integració de les competències treballades, s’ha de dedicar un temps de l'horari lectiu a la realització de projectes significatius i rellevants i a la resolució col·laborativa de problemes, reforçant l'autoestima, l'autonomia, la reflexió i la responsabilitat.
5. Sense perjudici del seu tractament específic, la comprensió lectora, l'expressió oral i escrita, la comunicació audiovisual, la competència digital, l'emprenedoria social i empresarial, el foment de l'esperit crític i científic, l'educació emocional i en valors, la igualtat de gènere i la creativitat s’han de treballar en totes les matèries de forma transversal i a través dels diversos projectes interdisciplinaris. En tot cas s’han de fomentar de manera transversal l'educació per a la salut, l’educació afectiva sexual, la formació estètica, l'educació per a la sostenibilitat i el consum responsable, el respecte mutu i la cooperació entre iguals.
6. Des de totes les matèries o àmbits s’ha de promoure la ciutadania democràtica i la consciència global, amb voluntat d’educar persones crítiques i compromeses en la millora del seu entorn i en aconseguir un futur sostenible per a tots d’acord amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible.
7. En el procés d'aprenentatge de les llengües estrangeres les llengües oficials del nostre àmbit autonòmic s'han d’utilitzar només com a suport. En aquest procés cal prioritzar la comprensió, la mediació, l'expressió i la interacció oral en la llengua estrangera, així com la creació de situacions d’aprenentatge que faciliten a l’alumnat la transferibilitat de les competències assolides i l’adquisició d’aprenentatges significatius.
8. La llengua és l’instrument d’adquisició i construcció del coneixement. És per això que l’ús de les llengües oficials, el valencià, com a llengua pròpia, i el castellà, com a llengua cooficial, i les llengües estrangeres com a llengües vehiculars d’ensenyament posa el focus en la importància de les possibilitats comunicatives de totes aquestes a través de metodologies basades en l’aprenentatge integrat de llengües i continguts.
9. S’ha de garantir l'atenció personalitzada de l’alumnat que manifesta dificultats específiques d'aprenentatge o d'inclusió en l'activitat ordinària dels centres, altes capacitats intel·lectuals i alumnat amb discapacitat, així com la detecció precoç de les dificultats en l’aprenentatge i la posada en marxa de mecanismes de suport i flexibilització, alternatives metodològiques i altres mesures adequades
10. La conselleria competent en matèria d’educació ha de promoure les mesures necessàries perquè la tutoria personal de l'alumnat i l'orientació educativa, psicopedagògica i professional, constituïsquen un element fonamental en l'ordenació d'aquesta etapa.
Batxillerat - Principis pedagògics (Esborrany del Decret del Consell pel qual s'estableix l'ordenació i el currículum del Batxillerat.)
1. El Batxillerat ha de tenir un enfocament competencial de manera que es fonamente en aprenentatges desenvolupats a partir de situacions reals i que capaciten per al seu ús eficaç en contextos diferents d’aquells en que es produeixen.
2. Les activitats educatives en el Batxillerat han d’estar plantejades en el sentit d’afavorir la capacitat de l'alumnat per a aprendre per si mateix i l’assoliment de les competències clau, per aportar gust pel coneixement i pel treball, tant individual com en equip, i per a aplicar els mètodes d'investigació apropiats a les problemàtiques plantejades.
3. Es prestarà especial atenció a l'orientació educativa, personal i professional de l'alumnat incorporant la perspectiva de gènere, per tal de facilitar a l’alumnat la presa de decisions sobre el seu futur professional i acadèmic.
4. En les diferents matèries s’ha de desenvolupar activitats que estimulen l'interés i l'hàbit de la lectura i la capacitat d'expressar-se correctament en públic.
5. En l'organització dels estudis de Batxillerat es prestarà especial atenció als alumnes i les alumnes amb necessitat específica de suport educatiu. A aquest efecte s'establiran les alternatives organitzatives i metodològiques i les mesures d'atenció a la diversitat precises per a facilitar l'accés al currículum d'aquest alumnat.
6. Les mesures organitzatives, metodològiques i curriculars que s’adapten a aquest fi s’han de regir pels principis del Disseny Universal per a l’Aprenentatge (endavant DUA) i donar resposta a les necessitats específiques de suport educatiu.
7. La llengua és l’instrument d’adquisició i construcció del coneixement. És per això que l’ús de les llengües oficials, el valencià, com a llengua pròpia, i el castellà, com a llengua cooficial, i les llengües estrangeres com a llengües vehiculars d’ensenyament posa el focus en la importància de les possibilitats comunicatives de totes aquestes a través de metodologies basades en l’aprenentatge integrat de llengües i continguts.
8. En el procés d'aprenentatge de les llengües estrangeres, les llengües oficials del nostre àmbit autonòmic s'han d’utilitzar només com a suport. En aquest procés cal prioritzar la comprensió, la mediació, l'expressió i la interacció oral en la llengua estrangera, així com la creació de situacions d’aprenentatge que faciliten a l’alumnat la transferibilitat de les competències assolides i l’adquisició d’aprenentatges significatius.
9. S’ha d’afavorir la flexibilitat en cursar el Batxillerat, tant en el règim ordinari com en règim per a adults, a distància i nocturn, tenint en compte en tots els casos els reconeixements i convalidacions establides en la normativa vigent.
Comentarios
Publicar un comentario