Ir al contenido principal

ESO i Batxillerat - Principis pedagògics

 ESO - Principis pedagògics (Esborrany de Decret pel qual s’estableix l’ordenació i el currículum de l’Educació Secundària Obligatòria)

1. Els centres han d’elaborar les seues propostes pedagògiques per a tot l'alumnat d'aquesta etapa atenent la seua diversitat. Així mateix, s’han d’emprar mètodes que tinguen en compte diverses maneres de representació i expressió, els diferents ritmes d'aprenentatge de l'alumnat, que afavorisquen la capacitat d'aprendre per si mateixos i que promoguen el treball en equip. 

2. En aquesta etapa s’ha de prestar una atenció especial a l'adquisició i el desenvolupament de les competències clau incloses en el Perfil d'eixida de l'alumnat al final de l'ensenyament bàsic i s’ha de fomentar la correcta expressió oral i escrita i l'ús de les matemàtiques en context. A fi de promoure l'hàbit de la lectura, s’ha de dedicar un temps a la lectura en la pràctica docent de totes les matèries. 

3. Els aprenentatges que tinguen caràcter instrumental per a l’adquisició d’altres competències han de rebre especial consideració tenint sempre com a referència els ensenyaments mínims previstos en el Perfil d’eixida de l’alumnat al final de l’ensenyament bàsic. 

4. Per a fomentar la integració de les competències treballades, s’ha de dedicar un temps de l'horari lectiu a la realització de projectes significatius i rellevants i a la resolució col·laborativa de problemes, reforçant l'autoestima, l'autonomia, la reflexió i la responsabilitat. 

5. Sense perjudici del seu tractament específic, la comprensió lectora, l'expressió oral i escrita, la comunicació audiovisual, la competència digital, l'emprenedoria social i empresarial, el foment de l'esperit crític i científic, l'educació emocional i en valors, la igualtat de gènere i la creativitat s’han de treballar en totes les matèries de forma transversal i a través dels diversos projectes interdisciplinaris. En tot cas s’han de fomentar de manera transversal l'educació per a la salut, l’educació afectiva sexual, la formació estètica, l'educació per a la sostenibilitat i el consum responsable, el respecte mutu i la cooperació entre iguals. 

6. Des de totes les matèries o àmbits s’ha de promoure la ciutadania democràtica i la consciència global, amb voluntat d’educar persones crítiques i compromeses en la millora del seu entorn i en aconseguir un futur sostenible per a tots d’acord amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible. 

7. En el procés d'aprenentatge de les llengües estrangeres les llengües oficials del nostre àmbit autonòmic s'han d’utilitzar només com a suport. En aquest procés cal prioritzar la comprensió, la mediació, l'expressió i la interacció oral en la llengua estrangera, així com la creació de situacions d’aprenentatge que faciliten a l’alumnat la transferibilitat de les competències assolides i l’adquisició d’aprenentatges significatius. 

8. La llengua és l’instrument d’adquisició i construcció del coneixement. És per això que l’ús de les llengües oficials, el valencià, com a llengua pròpia, i el castellà, com a llengua cooficial, i les llengües estrangeres com a llengües vehiculars d’ensenyament posa el focus en la importància de les possibilitats comunicatives de totes aquestes a través de metodologies basades en l’aprenentatge integrat de llengües i continguts. 

9. S’ha de garantir l'atenció personalitzada de l’alumnat que manifesta dificultats específiques d'aprenentatge o d'inclusió en l'activitat ordinària dels centres, altes capacitats intel·lectuals i alumnat amb discapacitat, així com la detecció precoç de les dificultats en l’aprenentatge i la posada en marxa de mecanismes de suport i flexibilització, alternatives metodològiques i altres mesures adequades 

10. La conselleria competent en matèria d’educació ha de promoure les mesures necessàries perquè la tutoria personal de l'alumnat i l'orientació educativa, psicopedagògica i professional, constituïsquen un element fonamental en l'ordenació d'aquesta etapa.

Batxillerat - Principis pedagògics (Esborrany del Decret del Consell pel qual s'estableix l'ordenació i el currículum del Batxillerat.)

1. El Batxillerat ha de tenir un enfocament competencial de manera que es fonamente en aprenentatges desenvolupats a partir de situacions reals i que capaciten per al seu ús eficaç en contextos diferents d’aquells en que es produeixen. 

2. Les activitats educatives en el Batxillerat han d’estar plantejades en el sentit d’afavorir la capacitat de l'alumnat per a aprendre per si mateix i l’assoliment de les competències clau, per aportar gust pel coneixement i pel treball, tant individual com en equip, i per a aplicar els mètodes d'investigació apropiats a les problemàtiques plantejades. 

3. Es prestarà especial atenció a l'orientació educativa, personal i professional de l'alumnat incorporant la perspectiva de gènere, per tal de facilitar a l’alumnat la presa de decisions sobre el seu futur professional i acadèmic. 

4. En les diferents matèries s’ha de desenvolupar activitats que estimulen l'interés i l'hàbit de la lectura i la capacitat d'expressar-se correctament en públic. 

5. En l'organització dels estudis de Batxillerat es prestarà especial atenció als alumnes i les alumnes amb necessitat específica de suport educatiu. A aquest efecte s'establiran les alternatives organitzatives i metodològiques i les mesures d'atenció a la diversitat precises per a facilitar l'accés al currículum d'aquest alumnat.

6. Les mesures organitzatives, metodològiques i curriculars que s’adapten a aquest fi s’han de regir pels principis del Disseny Universal per a l’Aprenentatge (endavant DUA) i donar resposta a les necessitats específiques de suport educatiu. 

7. La llengua és l’instrument d’adquisició i construcció del coneixement. És per això que l’ús de les llengües oficials, el valencià, com a llengua pròpia, i el castellà, com a llengua cooficial, i les llengües estrangeres com a llengües vehiculars d’ensenyament posa el focus en la importància de les possibilitats comunicatives de totes aquestes a través de metodologies basades en l’aprenentatge integrat de llengües i continguts. 

8. En el procés d'aprenentatge de les llengües estrangeres, les llengües oficials del nostre àmbit autonòmic s'han d’utilitzar només com a suport. En aquest procés cal prioritzar la comprensió, la mediació, l'expressió i la interacció oral en la llengua estrangera, així com la creació de situacions d’aprenentatge que faciliten a l’alumnat la transferibilitat de les competències assolides i l’adquisició d’aprenentatges significatius. 

9. S’ha d’afavorir la flexibilitat en cursar el Batxillerat, tant en el règim ordinari com en règim per a adults, a distància i nocturn, tenint en compte en tots els casos els reconeixements i convalidacions establides en la normativa vigent.

Comentarios

Entradas populares de este blog

Treball de camp: fer un croquis

Un croquis és un dibuix que plasma de forma simplificada una imatge o alguna idea, es fan sense utilitzar instruments de dibuix ni mesures. Fer un croquis de la zona que vas a estudiar és una activitat que et permetrà fixar-te en els detalls i et resultarà molt útil per a introduir altres activitats com la realització d'un perfil, recollida de mostres, etc ...  Un dibuix a mà alçada et permetrà simplificar i ressaltar els elements de la zona d'estudi més rellevants en funció de les necessitats del teu treball.  Pots completar el teu dibuix amb fotografies generals de la zona o de detalls. És convenient orientar bé el dibuix (indicant on estan els punts cardinals) a aquest efecte pots ajudar-te d'imatges aèries (Google Maps, ...) o d'una brúixola. En el croquis pots representar distàncies que pots mesurar directament en la zona (cinta mètrica, ...) Recull en el croquis tots aquells elements que et semblen d'interés, utilitza símbols il·lustratius per a representar-lo

Sobre Niels Bohr y la anécdota del barómetro

"Sir Ernest Rutherford, presidente de la Sociedad Real Británica y Premio Nobel de Química en 1908, contaba la siguiente anécdota: Hace algún tiempo, recibí la llamada de un colega. Estaba a punto de poner un cero a un estudiante por la respuesta que había dado en un problema de física, pese a que este afirmaba con rotundidad que su respuesta era absolutamente acertada. Profesores y estudiantes acordaron pedir arbitraje de alguien imparcial y fui elegido yo. Leí la pregunta del examen:  'Demuestre como es posible determinar la altura de un edificio con la ayuda de un barómetro'. El estudiante había respondido:  'lleve el barómetro a la azotea del edificio y le até una cuerda muy larga. Lo descolgué hasta la base del edificio, marqué y medi la longitud de la cuerda . La longitud de la cuerda es igual a la longitud del edificio' . Realmente, el estudiante había planteado un serio problema con la resolución del ejercicio, porque había respondido a la pregunta correcta

Agents geològics externs. Lapbook

Quan parlem d'agents geològics externs ens referim a l'acció geològica del vent, de les glaceres, de les aigües superficials (aigües de torrentada i els rius), a l'acció de les aigües subterrànies, a l'acció de la mar o a l'acció dels éssers vius i en concret a la de l'ésser humà. Abordarem aquest tema distribuint els diferents agents geològics externs entre els alumnes de la classe.  Cada alumne realitzarà un lapbook sobre un agent geològic. Segurament ja has fet algun lapbook, però si és la primera vegada o vols aprendre més sobre aquesta tècnica pots consultar.  Lapbook? What's that? (està en castellà i hi ha enllaços a molts recursos per a millorar el teu lapbook) Recorda que el lapbook és un producte a partir del qual exposar un tema concret A partir dels lapbooks elaborats organitzarem una exposició en la qual per grups s'exposaran els diferents agents geològics externs Es valorarà el treball individual a partir del lapbook personal ( matriu d'