Ir al contenido principal

Pleitropía

Determinados genes cuya expresión se asocia con la aparición de una enfermedad pueden tener sin embargo un beneficioso en otro sistema o momento vital.

En el libro de María Martinón-Torres (Homo imperfectus) se hace referencia  el concepto y se aportan algunos ejemplos. 

(...) la talasenia o anemia falciforme, es un trastorno hereditario de la sangre que provoca que el organismo tenga menos hemoglobina de lo normal y, por lo tanto, se limite el transporte de oxígeno a los tejidos del cuerpo. ¿Cómo puede ser que la selección natural no solo haya dejado que ocurra la talasemia sino que haya favorecido la expresión del gen defectuoso que la provoca?. La respuesta está en que la talasemia, en su forma heterocigótica (cuando solo uno de los dos cromosamas presenta la mutación), confiere resistencia contra la malaria. De esta forma, en aquellas regiones donde esa enfermedad es endémica, la potencial protección contra la malaria compensa cualquier otro contratiempo que pueda acarrear una anemia si esta no es excesivamente grave. Alterar directamente la herencia que nos predispone al padecimiento de la talasemia puede tener consecuencias graves en nuestra vulnerabilidad frente a la malaria (página 215)

(...) el concepto de pleitropía nos ha enseñado que algunos genes  pueden tener efectos en más de un circuito, y no todos beneficiosos, pero para la evolución primará la ventaja, cuyo peso contrarresta los daños colaterales. En estos casos, la enfermedad no es necesariamente un fallo, sino un arancel a pagar por un beneficio mayor  (de la especie no del individuo)

 

 


Comentarios

Entradas populares de este blog

Treball de camp: fer un croquis

Un croquis és un dibuix que plasma de forma simplificada una imatge o alguna idea, es fan sense utilitzar instruments de dibuix ni mesures. Fer un croquis de la zona que vas a estudiar és una activitat que et permetrà fixar-te en els detalls i et resultarà molt útil per a introduir altres activitats com la realització d'un perfil, recollida de mostres, etc ...  Un dibuix a mà alçada et permetrà simplificar i ressaltar els elements de la zona d'estudi més rellevants en funció de les necessitats del teu treball.  Pots completar el teu dibuix amb fotografies generals de la zona o de detalls. És convenient orientar bé el dibuix (indicant on estan els punts cardinals) a aquest efecte pots ajudar-te d'imatges aèries (Google Maps, ...) o d'una brúixola. En el croquis pots representar distàncies que pots mesurar directament en la zona (cinta mètrica, ...) Recull en el croquis tots aquells elements que et semblen d'interés, utilitza símbols il·lustratius per a representar-lo...

Agents geològics externs. Lapbook

Quan parlem d'agents geològics externs ens referim a l'acció geològica del vent, de les glaceres, de les aigües superficials (aigües de torrentada i els rius), a l'acció de les aigües subterrànies, a l'acció de la mar o a l'acció dels éssers vius i en concret a la de l'ésser humà. Abordarem aquest tema distribuint els diferents agents geològics externs entre els alumnes de la classe.  Cada alumne realitzarà un lapbook sobre un agent geològic. Segurament ja has fet algun lapbook, però si és la primera vegada o vols aprendre més sobre aquesta tècnica pots consultar.  Lapbook? What's that? (està en castellà i hi ha enllaços a molts recursos per a millorar el teu lapbook) Recorda que el lapbook és un producte a partir del qual exposar un tema concret A partir dels lapbooks elaborats organitzarem una exposició en la qual per grups s'exposaran els diferents agents geològics externs Es valorarà el treball individual a partir del lapbook personal ( matriu d...

ESO i Batxillerat - Principis generals

Principis generals ESO ( Esborrany de  Decret  pel qual s’estableix l’ordenació i el currículum de l’ Educació Secundària Obligatòria . ) 1. L'Educació Secundària Obligatòria té caràcter obligatori i gratuït i en règim ordinari s’ha de cursar, amb caràcter general, entre els dotze i els setze anys d'edat, si bé els alumnes i les alumnes tenen dret a romandre en l'etapa fins als díhuit anys d'edat complits l'any en què finalitze el curs. Aquest límit de permanència es pot ampliar de manera excepcional en els supòsits a què es refereixen els articles 35.7 i 41.6 d’aquest decret.  2. En l’educació bàsica, conformada per les etapes d’Educació Primària i d’Educació Secundària Obligatòria i els cicles formatius de grau bàsic, s’ha de mantindre la coherència entre etapes i també amb l’etapa postobligatòria. Per tant, cal garantir-ne la coordinació pedagògica per a una continuïtat adequada per a atendre les característiques pròpies de cada etapa i de cada alumne o alumna.  ...